Suunto vs. TomTom

Tapasztalatok két hét párhuzamos használatról

A bő másfél éve használt TomTom órám mellé lehetőségem volt két hétre kipróbálni egy Suunto Spartan Trainer Wrist HR órát is. Ebben a két hétben szint le sem vettem a kezemről a Suunto-t, futáskor pedig mindkét kezemen óra volt, hiszen leginkább a futás közbeni működéseket akartam összehasonlítani. Ennek a két hétnek a tapasztalatait próbáltam összeszedni, természetesen ez az én véleményemet tükrözi, és a tényszerű megállapításokon túl nem szándékozom senkit sem egyik vagy másik óra irányába terelni - a választás mindenki sajátja. Képek, ábrák sem nagyon lesznek épp ezért, nem tanulmány, csak ízelítő az alábbi.

A Suunto külsőre picit nagy (de még egészen elfogadható, ez a kisebb változat), de szép kialakításának köszönhetően napközben is szívesen hordtam. A kijelzője szép, a design állítható, és sokféle nézetet tartogatnak a különböző funkciók, statisztikák. Csuklós pulzusmérős, ami nekem fontos volt, mert nem bírom elviselni a mellkaspántot.

A találkozás kezdetekor az első lépés ugye az eszköz becsatornázása a rendszerembe. A telefonos párosítás kicsit körülményesen sikerült, harmadszorra csatlakozott a telefon és az óra, bár nem tudom, mit csináltam másként az első két alkalommal. A Suunto saját applikációjában ráadásul néha nem látszott a párosítás, de egész könnyen újra lehetett csatlakoztatni a kettőt. Gépes csatlakozásnál nem volt gond.

Mivel frissen a dobozból kivett óra volt, ezért a szoftverfrissítést is sikerült megtapasztalnom: nagyon sokáig tartott, és 30%-ot merített közben az óra akksijából. (Vagyis nem is egészen ez történt, csak más töltöttségi szintet mutatott a program, mint az óra.) A gyári beállítások visszaállítása is hasonló időt vett igénybe, de végülis nem kell mellette állni, elindítás után megcsinálja magának.

Gépről és hálózatról is viszonylag gyorsan tölt, ennek nyomonkövetésére jónak találom, hogy az óra is, az alkalmazások is kijelzik, hogy hány százalékos a töltöttség (még ha nem is egyeznek pontosan az adatok (: ). Így a használat közbeni merülést is könnyebb monitorozni.

Ha már egyszer minden telefonos értesítést megjelenít, akkor naná, hogy kihasználtam ezt a lehetőséget, és azt hiszem ez kápráztatott el a legjobban (: (mint egy kisgyerek, úgy szeretem a csodás dolgokat, és nem volt még ilyen órám). Élveztem, hogy el tudok olvasni minden üzenetet telefon nélkül, de egyből a válaszolás lehetőségére is felmerült az igényem - na az ezzel még nem megy. (: Az értesítések megbízhatóan megjelentek, és az egész napos használat még az én sokatpittyegésem mellett is alig, kb. napi 5%-ot merített ez a szolgáltatás. Sőt, ha az app-ban azt láttam, hogy az óra nincs rendesen párosítva, akkor is megkaptam minden értesítést rendben, és szétkapcsolódás után is gyorsan sikerült összekapcsolni őket, az értesítéseket újra megjeleníttetni.

És akkor a "játékon" kívül a fontosabb része: a futás.

Egy 1 óra 38 perces futás kb. 20%-ot fogyasztott, nagyjából egyenletesen ilyen arányú fogyasztásokat tapasztaltam a futások során. Viszont előfordult, hogy a futás befejezése után pár perccel már 5%-kal magasabb töltöttséget mutatott az óra. (: A nem mindig ugyanolyan töltöttséget máskor is tapasztaltam. Feltalálták volna a dinamós órát? :D

Többször tapasztaltam, hogy nehezen talált GPS-jelet, pedig az is frissítve lett. Mivel két órával futottam, egyszerre indítottam a kettőn a keresést is, és a TomTom sokszor győzött, néha a Suunto-t ki sem bírtam várni. Viszont a TomTom-mal ellentétben a Suunto-t megtalált GPS-jel nélkül is el lehetett indítani, sőt, még adatok is voltak - na de hogy honnan? (:

Pulzusmérés: a TomTom pulzusadatait sem hiszem el mindig, de a Suunto adatai sem voltak hihetőek, sőt, néha ez még magasabbat mutatott, mint a TomTom.

Távolság, tempó: a TomTom néha nem a valós tempót mutatja, előfordul, hogy akár 20-30 másodperccel többet jelez, mint amit aztán a kilométer végén mutat, így nehéz beállni egy kívánt tempóra. Vagy folyton számolgatni kell. A Suunto esetében szintén nehéz volt bármit is tartani: nagyon sokat ugrált a tempó, pedig egyenletesen futottam, tempóváltások nélkül. Sőt, sokkal jobb átlagokat produkáltam, mint a TomTom-mal, de ennek egyértelműen az volt az oka, hogy a Suunto esetében rövidebbek a kilométerek: volt, hogy 12km futás alkalmával majdnem egy egész km eltérés volt a két mérés között, ami rengeteg. De előfordult olyan is egyszer, hogy egy futáson belül hol hosszabb, hol rövidebb volt egy-egy kilométer.

A Suunto-nál tök jó lehetőség, hogy a mérési sűrűséget három fokozat közül is lehet választani: jobban kíméli az akksit, viszont a legrosszabb változat lényegében használhatatlan, annyira nem tud igazodni hozzá a futás mérése.

A futás közben a kijelzőn látható adatok módosítása nekem nem elég széles skálán mozog: főként a távolság látható, mellette a tempó olyan kicsi méretben, hogy én futás közben nem tudom felfogni, nem látom eléggé, csak ha kibogarászom; a pulzust is lehet folyamatosan követni, illetve az útvonalat, de én ezen kívül nem találtam további finomhangolást a kijelzésre sajnos.

Pályaedzéskor néha elfelejtem beállítani, hogy köröket (lap) szeretnék mérni, ezt a TomTom-ban egy mérést elindítva utólag már nem lehet beállítani a mérés leállítása nélkül, a Suunto viszont akkor is tud köröket mérni, ha ezt előzetesen nem állítottam be. ;)

Nagyon praktikus, hogy a mérés leállítása után már az órában is meg lehet nézni a km-adatokat: átlagtempót, pulzust, miegymást, anélkül, hogy szinkronizálnék. Jelzi azt is, hogy melyik mérés volt már szinkronizálva, melyik nem.

Telefonos szinkron után nem mindig látszott az app-ban a mérés, bár az órán jelezte, hogy áttöltötte, (plusz) gépes szinkron után lehetett rendben látni mindenhol.

A webes Movescount fiókban és valamelyest a telefonos app-ban is sokféle statisztikai adat, grafikon látható, összehasonlításokkal, sokszínű elemzéshez lehetőséget és adatot biztosítva ezzel. Picit többrétű, mint a TomTom Mysports oldalán. Ami nekem külön tetszett, hogy a megállásokat (mérésszüneteltetést) beépítette a grafikonokba, azaz nem csak egy szakadás (vagy még az se) volt a szüneteknél, hanem egy olyan hosszú üres rész, amennyi a megállás volt. Szóval a webes felületen rengeteg informatív adat és elemzés megjelenik, amivel utána már azt kezdhet az ember, amit csak akar.

Szintén a weben össze lehet állítani heti edzéstervet: melyik nap mennyit szeretnénk futni. Ezt nem próbáltam ki ennél alaposabban, mert van külön táblázatom erre, és jókislány vagyok, megcsinálom az edzéseket, nem kell, hogy az óra rugdosson. (:

Viszont arra vonatkozóan, hogy egy adott futást összetett edzésként állítsak össze, csak külön probramozós kis app-okat találtam, ami sok macera, még nekem is. Vannak már elkészített, mások által közzétett ilyen app-ok, de ki az, aki ugyanazt akarja futni, mint én? (: Persze ezek között vannak hasznosak is (maratoni, félmaratoni idő kalkulálása futás közben, bizonyos iramfutásokhoz elkészített app-ok, de ha sajátot szeretnék, tudnom kell programozni - viszont egész jó kis segédlet van hozzá.

És hogy mi lett a kapcsolatunk vége? (:

Azért is szerettem volna kipróbálni másik órát, mert a TomTom időnként nem barátom a valós tempó mutatásában - ebben a Suunto sem volt annyira barátom, sőt, az eltérő távok miatt még kevésbé volt az.

Általában a tempót figyelem futás közben, az a számomra legfontosabb adat - a Suunto-n ezt nehezen láttam, sőt, alig lehet váltogatni a megjelnített adatok között, míg a TomTom-nál egy gombnyomással át tudok váltani egy másik adat kijelzésére.

Vannak feladatos edzéseim, amikhez szeretem beállítani az órát, hogy végigvezessen, ne kelljen számolgatnom, lesegetnem futás közben - ezt nagyon körülményes a Suunto-ban beállítani, míg a TomTom-nál már a bonyolultakat is könnyű összelegózni a weben.

Bár a Suunto-val nem futottam úgy, hogy egy adott útvonalon vezessen végig, a futás közbeni útvonalmutatása megfelelő ennek is, a TomTom-nak is.

Néha szeretek zenével futni - a Suunto nem támogatja a telefon nélküli zenehallgatást futás közben.

A TomTom csak a hívásokat és sms-eket jelzi, azokat sem túl megbízhatóan - a Suunto minden értesítést megbízhatóan mutatott, az üzeneteket végig lehetett olvasni.

A napi aktivitás követését mindkét óra biztosítja (én ezt nem használom), és mindkét órával mindenféle mozgásformákat lehet mérni.

A Movescount lehetőséget biztosít mások edzéseinek követésére, a MySports saját használatú, legfeljebb linkként oszthatók meg az edzések, de mivel szinkronizál más alkalmazásokba, ezért ez nem olyan fontos különbség számomra.

Viszont míg a TomTom az órás mérésen kívül mást nem rögzít, a Movescount az alkalmazás segítségével is tud mozgást rögzíteni, azaz ha elfelejtetted az órát magaddal vinni, attól mér rögzítheted telefonnal a Movescount fiókodba a futásodat, ha elindított az app-pal a mérést. ;)

A TomTom mindent tud, amire nekem leginkább szükségem van, a Suunto sok plusz kényelmi funkciót biztosít , de hiányoznak számomra fontos dolgok belőle. A zene, a mutatott adatok és a pontosabbnak érzékelt mérés miatt maradt a TomTom, az értesítések nem győztek meg arról, hogy előbbiekről le kellene mondanom, nem váltottam, de alapvetően nem tartom rossznak a Suunto-t sem.